Σκλήρυνση κατά πλάκας ή Πολλαπλή σκλύρυνση

Σκλήρυνση κατά πλάκας ή πολλαπλή σκλήρυνση

Η Σκλήρυνση κατά πλάκας είναι μια χρόνια αυτοάνοση φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Παρατηρείται σταδιακή καταστροφή της μυελίνης, του εξωτερικού περιβλήματος των νεύρων που βοηθά στην προστασία τους και επιταχύνει τις νευρικές ώσεις. Δημιουργούνται έτσι πολλαπλές ουλές (πολλαπλή σκλήρυνση) πάνω στην μυελίνη με αποτέλεσμα να μην μεταφέρονται σωστά τα ηλεκτρικά σήματα των νεύρων. Η πάθηση επηρεάζει κυρίως ενήλικες ηλικίας 20 έως 40 χρόνων και είναι πιο συχνή στο γυναικείο φύλο. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα πάνω από 10.000 ασθενείς υποφέρουν από σκλήρυνση κατά πλάκας. Η ακριβής αιτιολογία δεν είναι γνωστή αλλά πιστεύεται ότι η εμφάνισή της οφείλεται σε ένα συνδυασμό περιβαλλοντικών, γενετικών και ιογενών παραγόντων.

Συμπτώματα

Η ΣΚΠ χαρακτηρίζεται από την πολλαπλότητα των συμπτωμάτων της, την διακύμανση της σοβαρότητας και της διάρκειάς τους και την απρόβλεπτη πορεία της εξέλιξής της. Ανάλογα με την περιοχή του κεντρικού νευρικού συστήματος που έχει προσβληθεί εκδηλώνονται και τα συμπτώματα στον κάθε ασθενή. Σε αυτά περιλαμβάνονται διαταραχές της αισθητικότητας (αιμωδίες, μυρμηγκιάσματα), μυϊκοί σπασμοί, μυϊκή ατροφία, πόνος, αδυναμία, κούραση, σπαστικότητα, διαταραχές ισορροπίας της  όρασης (διπλωπία, οπτική νευρίτιδα), δυσαρθρία, ακράτεια ούρων και κοπράνων, σεξουαλικές διαταραχές καθώς και διαταραχές της διάθεσης και μνήμης.

Στόχοι Φυσικοθεραπείας

• Μείωση της σπαστικότητας
  • Αύξηση ή βελτίωση του εύρους τροχιάς των αρθρώσεων και πρόληψη από παραμορφώσεις
  • Ενδυνάμωση των μυών που έχουν ατροφήσει